Fotoğrafçı
Cengis Temuçin Asiltürk
Görüntü Yönetmeni

Boncukçu Kadın
Cengis Temuçin Asiltürk
Görüntü Yönetmeni

Arap Kızı Camdan Bakıyor
Gül Büyükbeşe
Görüntü Yönetmeni

Max Fruchtermann'ın İzinde
Özlem Eralp
Görüntü Yönetmeni

Mevsimlik İşçiler
Bahriye Fakıoğlu
Görüntü Yönetmeni

Yalnızçam
İsmail Çoruh
Kameraman

The Imagined Harem
Liesbet Hagen
Kameraman

Ayrılık Ayrıntıda Gizlidir
Ediz Gülten
Görüntü Yönetmeni

Hayri Çölaşan
Görüntü Yönetmeni, Kameraman
http://www.hayricolasan.com
hayri.colasan@gmail.com
05355667340

Sinema Yazarı
http://www.kameraarkasi.org
kameraarkasi.org@gmail.com



2006


Anılar



Fotoğrafçı

TV Filmi, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006


Yönetmen - Cengis Temuçin Asiltürk
Senaryo Yazarı - Cengis Temuçin Asiltürk
Yapımcı - Taner Gürbüz, Cüneyt Tezcan
Görüntü Yönetmeni - Hayri Çölaşan
Kurgu - Füsun Şahin
Müzik - Soner Seviş
Sanat Yönetmeni - Alptekin Baba
Yönetmen Yardımcısı - Ziya Öztan, Şelale Poyraz
Işık Şefi - Mustafa Doğan
Oyuncular - Tuncay Aynur, Bahar Şenbahar, Serkan Uzuner



Boncukçu Kadın

TV Filmi, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006


Yönetmen - Cengis Temuçin Asiltürk
Senaryo Yazarı - Cengis Temuçin Asiltürk
Yapımcı - Taner Gürbüz, Cüneyt Tezcan
Görüntü Yönetmeni - Hayri Çölaşan
Kurgu - Füsun Şahin
Sanat Yönetmeni - Alptekin Baba
Yönetmen Yardımcısı - Ziya Öztan, Şelale Poyraz
Işık Şefi - Mustafa Doğan
Oyuncular - Ayşe Selen, Zeynep Bostan



Max Fruchtermann'ın İzinde

Belgesel, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006, 00:30:00


Yönetmen - Özlem Topçu Eralp
Yapımcı - Gül Büyükbeşe Muyan
Metin Yazarı - Özlem Eralp
Danışman - Mert Sandalcı
Kameraman - Hayri Çölaşan, Cengiz Şenel
Kurgu - Tuncay Günal
Seslendiren - Kerem Atabeyoğlu, Hakan Urgancı
Ses Kayıt - Ergün Aybatlı, Muhittin Tuncay

19. yüzyılda tüm Batı oryantalizm etkisi altındaydı. 1867 yılında, Avusturya’yı terk ederek İstanbul’a gelen Max Artur Christian Fruchtermann için bu ilgiyi ticari kazanca dönüştürmenin tam zamanıydı. Fruchtermann’ın “ilk Osmanlı kartpostal serisi”ni bastırdığı 1895’te ise II. Abdülhamit, tahttaki 19. yılını geride bırakmak üzereydi. O, tutucu olarak bilinmesine rağmen, teknolojik yeniliklere meraklı bir padişahtı. Yeni demiryolları, limanlar, okullar, saat kuleleri onun padişahlığı döneminden önce fotoğraflara, ardından kartpostallara aktarıldı. Bunlar, Avrupa basını iddiasının aksine Osmanlı Devleti’nin çökmediğini gösteriyordu...

TRT Ankara Televizyonu Belgesel Programları Müdürlüğü, Max Fruchtermann’ın kartpostallarıyla bir dönemi mercek altına alıyor. “Max Fruchtermann’in İzinde” adlı belgesel program, Fruchtermann’ın dönemin en Ünlü fotoğrafçılarından yararlanarak hazırladığı kartpostallarına yansıyanlarla, Osmanlı İmparatorluğu’nun son yıllarını anlatıyor.



Arap Kızı Camdan Bakıyor

Belgesel, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006, 00:30:00


Yönetmen - Gül Büyükbeşe Muyan
Yapımcı - Gül Büyükbeşe Muyan
Metin Yazarı - Özlem Eralp, Gül Büyükbeşe Muyan
Yapım, Yönetim Yardımcısı - Özlem Eralp
Kameraman - Hayri Çölaşan, Cengiz Şenel, Alaattin Arda
Kamera Asistanı - Görkem Özok (İsrail Çekimleri)
Kurgu - Nuri Leblebici
Danışman - Dr. Yusuf Hakan Erdem (Sabancı Üniversitesi)
Anlatıcı - Mustafa Olpak
Özgün Müzik - Murat Gedikli
Seslendirme - Şebnem Gürsoy, Selçuk Özdoğan, Alp Pazarlı
Seslendirme Yönetmeni - Recep Yıldız

Mustafa Olpak, Ayvalıklı bir mermer ustası... Bundan üç yıl önce, yıllardır aile büyüklerine sorduğu sorulardan edindiği cevapları, bir kitapla başkalarıyla paylaşmaya karar verdi ve "Arap Kadın Kemale" yi yazdı.

"Kölelikten Özgürlüğe" alt başlığını taşıyan ve Ayvalık-Edremit-Balıkesir yöresini kapsayan bölgede satışa sunulan bu ilk kitabı, iki yıl önce ulusal baskı yapan "Kenya-Girit-Ayvalık/Köle Kıyısından İnsan Biyografileri" adlı ikinci kitabı izledi. Olpak, bu yeni kitapta, annesinin yanı sıra, dedesi Korsan Ahmet'in, anneannesi Tete Nuriye'nin, teyzeleri Nuriye ve Zeynep'in hayat öykülerine yer verdi. *Afrika'da başlayıp, oradan Girit'e, Girit'ten İstanbul'a uzanan, nihayet İzmir'de sonlanan* bir hikaye bu... Köle kökenli bir ailenin üç kuşaklık öyküsünü kapsıyor. Türkiye'de köle kökenlilerin ilk anlatımı olduğu için de çok değerli...

TRT yapımı 50 dakikalık "Arap Kızı Camdan Bakıyor" adlı belgesel, Mustafa Olpak'ın her iki kitabında anlattıklarından yola çıkarak, resmi tarihin genellikle görmezden geldiği Osmanlı'da kölelik olgusunu ele alıyor.



Mevsimlik İşçiler

Belgesel, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006, 00:30:00


Yönetmen - Bahriye Fakıoğlu
Yapımcı - Bahriye Fakıoğlu
Yapım, Yönetim Yardımcısı - Mahmut
Kameraman - Hayri Çölaşan, Volkan Çınar, Yüksel Şipka, Sarper Hokna, Bülent Mortaş
Kurgu - Ebru Özden
Jenerik - Tahir Kırşanlı
Türküler - Mehmet Akyüz, ibrahim Macit, Ali Aktaş

Yaz aylarında sarı sıcaklar bastırdığında Güneydoğu’da köylerden, ilçelerden büyük bir işçi göçü başlar. Yolculuk hep batıya doğrudur. Fındık bahçelerine doğru. Diyarbakır Garı’nda da hareketli saatlerin yaşandığı bir zamandır bu. 15 Temmuz-20 Ağustos tarihleri arasında haftanın 4 günü Diyarbakır’dan kalkan Güney Ekspresi, Sakarya’nın Arifiye istasyonuna doğru yola çıkarak yolcu vagonlarına eklenen üç vagonda işçi taşıyacaktır. Gar binasının önündeki büyük meydan, minibüslerin cevre köylerden taşıdıkları mevsimlik tarım isçileri ile dolar tasar. Güney ekspresine yetişme telaşı gar binasına hakim olur. Her yastan kadın-erkek, çoluk-çocuk, yatak-yorgan, kap-kacak her şey birbirine karışır. İşçi vagonlarına bir hücum baslar. Kapılardan, olmadı pencerelerden vagonlara doluşanlar çarpıcı görüntüler oluşturur. Nihayet bir seferde sayıları 500’u asan yolcular yerleştiklerinde tren hareket edecek ve 27 saat suren çile yolculuğu başlayacaktır. Yolculuk zorludur, ama onları bekleyen is de zorludur, yaşam koşulları da... Kavurucu sıcaklar, takatleri tükenene kadar 12-14 saatlik çalışma, derme çatma barakalar, çadırlar, bu ilkel yasam koşullarına ek olarak aşağılanma, dışlanma hep onlar içindir. Sigortaları ve hiçbir güvenceleri yoktur. Bir ay boyunca gündoğumu ile başlayan çalışma, günbatımı ile sona erecektir. Günde 18 YTL ile 19 YTL arasında değişen ücret içindir çekilen bunca çile. Bunun da yüzde 10’u aracıya gidecek, bir kısmı da çoluk çocuğun kursaklarına girecek ekmek ve katık için harcanacaktır. Is bulabildikleri surece hasat zamanı hiçbir ise hayır demezler, yasama tutunmaya çalışırlar kıyısından köşesinden. Çünkü bildikleri tek yol budur, gittikleri yerlerde hor görülmelerine rağmen…



Yalnızçam

Belgesel, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006, 00:30:00


Yapımcı - İsmail Çoruh
Yönetmen - İsmail Çoruh
Kameraman - Cengiz Şenel, Hayri Çölaşan, Hüseyin İmancı, Erdim Aktari
Kurgu - Nursen Aksoy
Metin Yazarı - Nihal Çoruh
Seslendiren - Ahmet Aksoy

Programda; Ardahan ve Artvin illeri sınırlarından, doğuda Gürcistan’a kadar uzanan Yalnız Çam Dağları’nın yüksek platolarında yaşayan insanların geleneksel kültürleri ve yaşam şartları işlenmektedir.



The Imagined Harem

Belgesel, Renkli, Türkçe, Dijital Betacam, 2006, 00:30:00, TRT, Lucas Film, Hollanda


Yönetmen - Liesbeth Hagen
Yapım - Trt & Luca Film
Yapımcı - Liesbeth Hagen (Luca Film), Kerime Senyücel (TRT)
Görüntü Yönetmeni - Kester Dıxon
Kameraman - Kester Dıxon, Hayri Çölaşan
Ses - Bert Van Den Dungen
Kamera Asistanı - Murat Yıldız
Set - Zuhal Özçelik
Prodüksiyon - Hülya Gürcan
Sanat Yönetmeni - Serdar Başbuğ
Aksesuar - Hülya Karakaş
Yapım Yardımcısı - Sinem Dirlik, Elif Kabacaoğlu
Ulaşım - Yaşar Küçükgüçlü, Fikret Bilgin, Osman Akçelik

“Düşlerdeki Harem” Belgeseli 2007de, (EBU) Avrupa Yayın Birliği şemsiyesi altında TRT ve Hollanda Avro Televizyonu ortak yapımı olarak gerçekleşti. Batı dünyasında roman, şiir, konulu film, belgesel film tarzlarında defalarca, ancak pek çok ön yargıyla yüklü oryantalist bir yaklaşımla ele alınan “Harem” konusuna bu sefer, Hollandalı yönetmen Liesbeth Hagen, değişik bir açıdan yaklaştı. TRT'nin işbirliğiyle, hayallerden yola çıkarak, gerçeklere doğru bir yolculuk yapıldı. Batıda başlayan yolculuk, tarihçilerin araştırmalarında, Osmanlı Arşivlerinde, Topkapı ve Dolmabahçe saraylarında son bulacaktı. Belgeselin Türkiye danışmanları Prof. Zeynep İnankur, Prof. Edhem Eldem; Hollanda danışmanı Sanat tarihçi Dr. Jan de Hond; müzik danışmanı Ruhi Ayangil'dir. Belgeselin çekimleri Topkapı ve Dolmabahçe’de ,Yıldız Saraylarında yapıldı.Çekimlerin bir kısmı da Hollanda ve İngiltere'de yapıldı. Yapımcı Kerime Senyücel,yönetmen ve senaryo yazarı Liesbeth Hagen, kameraman Kester Dixon, sesçi Bert van der Dungen, yardımcı kameraman Hayri Çölaşan’ın katıldığı bir ekiple çekimler yapıldı. Filmin müzikleri Prof Ruhi Ayangil’e ait. Klasik Türk Musikisinden de Özgün örnekler kullanıldı. Avrupa'da da birçok kez yayınlanan belgesel TRT ekranlarında yeniden izleyiciyle buluşuyor.



Ayrılık Ayrıntıda Gizlidir

Kısa Film, DV, Türkçe, Renkli, 2006, 00:04:30
 

Yönetmen - Ediz Gülten
Senaryo - Bengisu Gençay
Görüntü Yönetmeni - Hayri Çölaşan
Işık, Set Fotoğrafları - Ramazan Yıldız
Özgün Müzik - Eser Taşkıran
Kurgu - Ediz Gülten
Oyuncular - Eda Gülten, Sertaç Ekici

Bu film T.C. Yeditepe Üniversitesi Sinema Televizyon Yüksek Lisans öğrencileri tarafından hazırlanmıştır.